سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پماد کلوبتازول و خواص آن

 

پماد کلوبتازول و خواص آن

در این مقاله قصد داریم تا توضیحات کاملی در رابطه با موارد و میزان مصرف و خواص پماد کلوبتازول خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. اگر بخواهیم توضیح کلی در رابطه با این نوع پماد خدمت شما عرض کنیم باید بگوییم که این پماد یک نوع استروئید قوی بوده و موارد مصرف آن برای التهاب‌ها یا اگزما‌هایی می‌باشد که ممکن است بر روی پوست فرد ایجاد شود. با مصرف این نوع پماد به میزان معینی می‌توانید التهابات یا قرمزی پوستتان را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. این التهابات در واقع حاصل اتفاقات و فعل و انفعالات شیمیایی در بدن می‌باشد که منجر به بروز التهاباتی در بدن خواهد شد و قرمزی یا اگزما پوستی را به دنبال دارد. اما این نکته را در نظر داشته باشید قبل از استفاده با پزشک متخصص مشورت‌های لازم را انجام دهید تا نسبت به آن حساسیت نداشته باشید. همراه اسپیر باشید با 3 خواص پماد کلوبتازول و عوارض پماد کلوبتازول که باید بدانید

انواع حساسیت پوستی را بشناسید

خرید نمک حمام در 5 رایحه

خواص پماد کلوبتازول

پماد کلوبتازول نوعی ضماد میباشد که امروزه از آن در مصارف درمانی و بهبود پوست و برخی مشکلات مانند مشکلات زیر از آن استفاده میشود  :

  1. رفع کلیه التهابات پوستی
  2. درمان بیماریهای پوستی مانند اگزما ، پسوریازیس ، آکنه و….
  3. برطرف کردن سوختگی های سطحی
همه چیز درباره روغن کرچک

 

 

 1? درمان التهابات پوستی با پماد کلوبتازول

همانطور که در بالا به صورت کلی و مختصر به این نوع پماد اشاره کردیم. پماد کلوبتازول در واقع یک نوع کورتیکواستروئید به حساب می‌آید. عملکرد این نوع کورتیکواستروئید‌ها به شکلی می‌باشد که با نفوذ به هسته سلول‌ها جایی که DNA وجود دارد، در RNA تغییری ایجاد خواهند کرد که باعث می‌شود تا عامل‌های ایجاد التهاب را به صورت کلی رفع و از بین ببرند.

  • مهمترین خواص پماد کلوبتازول این است که میتواند به راحتی در بافت پوست نفوذ کند
  • همچنین از بین بردن التهابات یا اگزما‌های پوستی  در داخل بافت پوست و سلول‌های پوستی اتفاق می‌افتد.
  • به همین علت است که بر میزان استفاده از این نوع پماد‌ها که به آن‌ها به اصطلاح کورتیکواستروئید نیز گفته می‌شود تاکید داریم

( استفاده بی مورد یا به میزان اشتباه و بیش از حد مجاز می‌تواند به تجمع این استروئید در زیر پوست منجر شود و عوارضی را برای شما به همراه داشته باشد. )

2? درمانی بیماریهای پوستی با پماد کلوبتازول

 خواص این نوع پماد در واقع همان مکانیزمی می‌باشد که با استفاده از آن می‌توان التهابات پوستی، اگزما، پسوریازیس و … را تا حد قابل توجهی کنترل و رفع کرد .از خواص پماد کلوبتازول میتوان به درمان بیماریهای زیر اشاره داشت

  • درمان بیماری پسوریازیس در کوتاه مدت
  • درمان انواع آلرژی هایی که موجب خشکی پوست میشوند
  • درمان بیماری آکنه و اگزما در طی 3 ماه مصرف پماد کلوبتازول
  • درمان انواع حساسیت های پوستی ناشی از گزش کنه ، مگس ، زنبور و……

کلوبتازول د و به صورت خودسرانه اقدام به مصرف این نوع پماد‌های موضعی نکنید. چرا که ممکن است در صورت استفاده نادرست از آنها عوارضی را برای شما به همراه داشته باشد.

3? درمان سوختگی از خواص پماد کلوبتازول

یکی دیگر از خواص پماد کلوبتازول برطرف کردن سوختگی‌های سطحی و خفیف می‌باشد. در برخی از موارد پزشک متخصص جهت کمک به پروسه درمان در کنار سایر توصیه‌های پزشکی خود استفاده از این نوع استروئید را برای بهبود ناحیه آسیب دیده به فرد توصیه خواهد کرد.

  • با توجه به ترکیبات این نوع پماد می‌توان در این نوع آسیب دیدگی‌ها نیز از آن استفاده نمود
  • میتوانید با مالیدن پماد به سطح سوختگی در هر روز یک بار به مقدار بسیار کم درمان را شروع کنید
  • یک ساعت قبل از اینکه خواستید پماد کلوبتازول را دوباره استفاده کنید سطح آن را بشویی تا دچار خارش پوستی نشوید
  • همچنین از استفاده بیش از یک بار در روز پرهیز کنید چرا که خواص پماد کلوبتازول از بین میرود و عوارض آن بروز میکند
انواع بیماریهای پوستی را بشناسید


خرید نمک حمام در 5 رایحه

عوارض پماد کلوبتازول

علاوه بر خواص پماد کلوبتازول  و فواید عالی این ضماد پوستی باید حواسمان به عوارض آن هم باشد . همانطور که در بند‌های بالایی نیز به آن اشاره‌ای کوتاه داشتیم، این نوع پماد‌ها در صورت استفاده نادرست یا رعایت نکردن نکاتی در رابطه با میزان استفاده از آنها می‌تواند عوارضی را برای شما به همراه داشته باشد. عوارض شایع استفاده نادرست از این نوع پماد می‌تواند ایجاد التهاباتی در ناحیه صورت، ایجاد آکنه و جوش در ناحیه صورت و برخی نواحی دیگر، درماتیت تماسی و … را برای فرد به همراه داشته باشد.

علاوه بر مواردی که به آنها اشاره شد، موارد دیگری نظیر تشدید عفونت‌های موجود در ناحیه تحت درمان، در برخی از موارد تب و حالت تهوع، سرگیجه و …. نیز بخشی دیگر از عوارض این نوع استروئید می‌باشد. استفاده از این نوع پماد به صورت نادرست و در صورتی که با پزشک در رابطه با آن مشورت‌های لازم به عمل نیامده باشد ممکن است مواردی که به آنها اشاره شد را برای شما به همراه داشته باشد.

نکات مهم  استفاده از پماد کلوبتازول

پرهیز از پماد کلوبتازول برای رفع جوش

کاربران از ما میپرسند که آیا پماد کلوبتازول برای رفع جوش مفید است  ؟ نکات مهمی در رابطه با مصرف پماد کلوبتازول وجود داشته که در صورت توجه و لحاظ کردن این نکات قبل از مصرف می‌توانید از مشکلات و عوارض احتمالی تا حد قابل توجهی جلوگیری به عمل بیاورید. اولین نکته‌ای که باید در رابطه با مصرف این نوع پماد خدمت شما عرض کنیم این است که از آن به عنوان درمانی برای رفع جوش‌ها و آکنه‌های پوستی به هیچ عنوان استفاده نکنید. استفاده از این پماد برای این نوع عارضه پیشنهاد نشده و می‌تواند عوارض جانبی متعددی را برای شما به همراه داشته باشد.

پرهیز  استفاده از پماد کلوبتازول برای کودکان

همچنین سوال دیگر این است که آیا استفاده از کلوبتازول برای کودکان مفید است یا نه ؟ دومین نکته‌ای که در مصرف پماد کلوبتازول باید به آن توجهی ویژه داشته باشید، بازه سنی فرد تحت درمان می‌باشد. برای سنین کم از این نوع پماد به هیچ عنوان نباید استفاده کرد. تا سن 13 سالگی مصرف موضعی این پماد می‌تواند بر روی فرد تاثیرات مخرب گذاشته و عوارض متعددی را برای او به همراه داشته باشد. جا دارد در این جا به صورت مختصر به این موضوع نیز اشاره کنیم که استفاده از این پماد نه تنها برای سنین کم ممنوعیت را به همراه دارد بلکه زنان باردار یا حتی خانم‌هایی که قصد بارداری نیز دارند در صورت تمایل به استفاده از آن باید حتماً با پزشک خود مشورت‌های لازم را به عمل بیاورند. چرا که ممکن است برای جنین و مادر عوارض و مشکلات خطرناکی را به همراه داشته باشد.

استفاده زیاد ، خواد پماد کلوبتازول را به عوارض تبدیل میکند

یکی دیگر از نکاتی که در رابطه با استفاده از پماد کلوبتازول وجود دارد میزان مصرف و تعداد دفعات استفاده از آن در روز می‌باشد. همانطور که در ایتدای مقاله نیز به آن اشاره کردیم میزان استفاده از آن باید توسط پزشک متخصص مشخص شود. اما معمولا در طول روز استفاده از این نوع پماد می‌تواند 2 الی 3 مرتبه باشد. باز هم جا دارد در اینجا به این موضوع اشاره‌ای کوتاه داشته باشیم که دوره‌های مصرف این نوع پماد‌ها کوتاه بوده و مقدار استفاده از این نوع پماد بنابر تشخیص پزشک می‌باشد

خرید نمک حمام در 5 رایحه

موفق و پیروز باشید

مقالات پزشکی وبسایت اسپیر